Výzkumná a technologická polská společnost Gemius vydala zprávu nazvanou „E-komerce v Polsku v roce 2020“, která odhaluje, že pandemie výrazně urychlila rozvoj obchodování na internetu. Až 73 % Poláků nakupuje online. Rychlé dodávky jsou proto nyní důležitější než kdy dříve. Jen před několika lety bylo objednání a přijetí zásilky ve stejný den téměř nemyslitelné, avšak dnes je to často požadavek zákazníka. Jak můžete vyřešit tento problém a začít doručovat zásilky rychlostí blesku?
Když záleží na každé hodině
Donedávna byla možnost „dodání ve stejný den“ k dispozici pouze na nejrozvinutějších trzích. To již není pravda, protože jeden z hlavních hráčů na trhu e-komerce v Polsku oznámil, že nyní může dodávat produkty zakoupené ve stejný den po několika největších městech v zemi. Jediným požadavkem je zakoupení produktu před časem v průběhu dne. Možnost obdržet zásilku ve stejný den jejího objednání vede k větší ochotě rozhodnout se k nákupu.
Jelikož tuto novou možnost doručování nyní nabízí velké společnosti, můžeme si být jisti, že se brzy stane standardem u většiny e-shopů různých velikostí. Ti, kteří toto řešení implementují jako první, budou mít u zákazníků určitě výhodu. Tak jak to tedy udělat?
Doručení v ten samý den ve vaší společnosti
Abyste mohli svým zákazníkům dodat zboží v den nákupu, musíte splnit několik požadavků:
- Sklad by měl být snadno dostupný ze všech částí města/regionu.
- Potvrzení objednávky, platební transakce a zabalení zboží by mělo být dokončeno okamžitě.
- Vaše společnost musí mít k dispozici vozový park a tým kurýrů.
- Celý proces by měl být řízen počítačovým softwarem nebo aplikací, která podporuje odesílání objednávek různým zaměstnancům, nakládání vozidel a plánování optimálních tras pro kurýry.
Je to vše, co potřebujete?
Podpora při plánování tras
Předpokládejme, že vaše společnost má X vozidel, která používáte k plnění Y dodávek denně. Je 11:00 a objednávky se zpracovávají. Vaši dispečeři budou muset rychle pracovat na distribuci doručovacích úkolů mezi vozidla a zahájit proces balení a nakládky balíků, aby mohli kurýři vyrazit na cestu.
Mohou se vaši dispečeři věnovat plánování komplikovaných tras pro řidiče? Pokud zákazník očekává balíček ve stejný den, tak určitě ne. Pokud však dispečeři naplánují trasy ve velmi krátkém čase, mohou snadno udělat chyby a výsledek není příliš efektivní. K tomu bychom si také měli pamatovat, že zaměstnanci plní své úkoly různými způsoby.
Jak tedy můžete čelit této skličující výzvě? Zde je náš tip: použijte aplikaci, která podporuje plánování tras a doby jízdy. Automatizace těchto procesů eliminuje riziko chyb a šetří čas.
Pojďme se na takový systém podívat v praxi. Jaká je hodnota pro osobu odpovědnou za plánování tras? Aplikace poskytuje:
- Geokódování adres. Každý balíček má svůj cíl, kterým je bod na mapě. Potřebujete tedy správný nástroj k přeměně adresy na konkrétní bod. Pokud uvažujete o Google Mapách, jdete správným směrem! Tato služba se pyšní jednou z nejlepších databází geokódování adres. Moderní systémy využívají možnosti Google Map k podpoře doručovacích procesů. Pokud však Google Mapy označí bod nesprávně, dobrý systém najde chybu před samotným naplánováním trasy.
- Okamžité plánování doručovacích úkolů, např. 600 úkolů za něco málo přes 25 minut.
- Možnost distribuovat úkoly v různých regionech.
- Možnost rovnoměrného rozdělení úkolů mezi řidiče. Každý kurýr dostane každý den určité množství práce. To vám umožní udržovat větší vozový park a využívat jej naplno v době zvýšené poptávky, např. před Vánoci.
- Možnost přiřadit úkoly, které vyžadují specifické funkce, správným kurýrům. Někteří řidiči dodávek mají například platební terminál a přijímají platby kartou. V případě, že terminál selže před zahájením cesty, systém okamžitě rozdělí úkoly s ohledem na tuto situaci.
Věděli jste, že dobrý systém plánuje trasy pro každého kurýra tak, aby poslední cíl byl nejblíže jeho domovu? Systém zobrazuje počáteční bod (například centrální sklad) a cílový bod (místo jejich bydliště). To je pro řidiče velmi příhodné, zejména u modelu doručování ve stejný den, kdy rozvoz může trvat až do pozdního večera.
Podpora pro kurýry
Každý kurýr vykonává svou práci trochu jiným způsobem. Někteří jsou (např. díky větším zkušenostem) efektivnější, jiní zase o něco pomalejší. Správný systém však může usnadnit práci každému z nich, bez ohledu na to, jaké jsou jeho zkušenosti nebo podmínky na cestě. Je to proto, že takový systém má mobilní aplikaci nainstalovanou na speciálním zařízení nebo smartphonu. Zkracuje tak každé doručení díky:
- Snadnému výběru další doručovací adresy. Kurýrovi stačí kliknout na další bod v aplikaci a následně je navigován k dalšímu cíli. Nemusí zadávat žádná data ani názvy ulic. Ušetří takto zhruba minutu na každém úkolu – pokud to vynásobíme počtem úkolů, celková úspora může být třeba 30 minut denně.
- Automatizovanému nebo poloautomatizovanému hlášení, které přenáší odpovědnost za hlášení dokončených úkolů od kurýrů. To tak denně ušetří třeba dalších 15 minut práce.
- Potvrzení dokončené dodávky systémem. Tím se minimalizují nebo dokonce eliminují stížnosti.
- Automatickému upozornění zákazníka, že kurýr je na cestě. To tak nemusí dělat kurýr sám a zákazník navíc může být připraven na jeho příjezd, případně ho kontaktovat a informovat o svých časových možnostech. To opět znamená více ušetřeného času.
Věděli jste, že každý kurýr stráví v místě doručení určitý čas a tento čas je předem zprůměrován a zakomponován do plánu? Nejlepší kurýři stráví v cíli přibližně 1 minutu a 40 sekund, zatímco méně zkušení potřebují v průměru 2 minuty a 30 sekund.
GeoTraxx – systém, který v sobě má vše
Všechny výše popsané funkce jsou součástí našeho plánovacího systému GeoTraxx. Umožňuje logistikům automaticky plánovat dodávky na základě map a navigačních údajů z Google Map. Algoritmy GeoTraxxu jsou vytvářeny tak, aby plánované trasy byly realistické, přesné a efektivní. GeoTraxx zohledňuje mnoho parametrů, například:
- Maximální kapacitu vozidla
- Typ vozidla
- Faktory zatížení, jako je nákladový prostor pro palety, objem atd.
- Dovednosti kurýrů a jejich pracovní dobu